Co v sobě ukrývá homokinetický kloub?
Každý automobil v sobě ukrývá nespočet různých dílů a součástek. A právě ty nejmenší patří mezi ty nejdůležitější. Automobily jsou zkrátka moderními systémy, ve kterých do sebe vše perfektně zapadá.
Říká vám něco pojem homokinetický kloub? Právě ten patří mezi velmi významné součástky automobilu nacházející se na různých dílech a částech vozu. Pojďme se podívat pod kapotu a objevit, co všechno v sobě tento díl skrývá.
K čemu homokinetický kloub slouží?
Homokinetický kloub najdete zpravidla na nápravách. Nejčastěji se nachází na přední nápravě automobilu, ale i na dalších typech náprav. A co je jeho úkolem? Tento speciální typ kloubu zajišťuje komfortní a bezproblémový přenos otáček mezi hřídelem v různých úhlech, a to vše za takové situace, kdy je zachována jeho konstantní úhlová rychlost.
Co dělat, aby fungoval homokinetický kloub dokonale?
Homokinetický kloub si potrpí na dokonalou čistotu a také na to, aby byl stále namazaný. Tak totiž nehrozí poničení. Celkovou ochranu kloubu zajišťují gumové manžety, které zabraňují tomu, aby se do těla kloubu dostaly nečistoty, které by mohly způsobit jeho poškození. Proto je třeba dávat pozor na to, aby gumičky nebyly poškozené či dokonce prasklé. Přetrhnou-li se, pak je třeba manžety ihned vyměnit. V tomto případě se rozhodně vyplatí pravidelná kontrola vozu, díky které máte přehled, jak jednotlivé díly vypadají a fungují.
Jak poznat, že došlo k poškození homokinetického kloubu?
To se zpravidla projevuje zvuky. Dojde-li k poškození homokinetického kloubu, můžete slyšet praskání. Jakmile při jízdě slyšíte nějaké podezřelé zvukové projevy, které nelze přesně identifikovat, pak se rozhodně vyplatí jednat a nechat automobil zkontrolovat. Poničený homokinetický kloub lze rozpoznat i pohledem, nicméně ne vždy jsou všechny vady a poškození kloubů viditelné pouhým okem. Neznámý zvuk navíc může být samozřejmě i ukazatelem jiného problému či poškození.
Jak se poškozený homokinetický kloub projeví během jízdy?
Vždy záleží na druhu a intenzitě poškození. Problémy s homokinetickým kloubem může značit drobné pukání a praskání.
Slyšíte-li během jízdy cvakání, které se objevuje během zatáčení na stranu právě z opačné strany automobilu, než kam míříte, pak by se skutečně mohlo jednat o problém s homokinetickým kloubem. Poškození se však může projevit i během pomalého popojíždění dopředu.
Problémy s homokinetickým kloubem není radno podcenit. Nejhorší možný scénař je rozsáhlá vada, která zapříčiní, že váš automobil přestane jet úplně. Aby k tomu nedošlo, pak se rozhodně vyplatí pravidelná kontrola. A v případě nouze? Je dobré mít se na koho obrátit. Máte-li problém či otázky ohledně homokinetického kloubu, ale i dalších náhradních dílů, pak nám zavolejte, rádi vám pomůžeme!