Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Podle čeho vybrat tu správnou autobaterii a jak o ni pečovat?

22.11.2022 14:27 AUTODÍLY

Bez autobaterie auto nepojede. A právě proto, že je srdcem vozu a tudíž jeho zcela nedílnou součástí, je třeba jejímu výběru věnovat značnou pozornost. Pryč jsou ty časy, kdy nebylo třeba na výměnu autobaterie ani pomyslet. Doba jde rychle dopředu a společně se složitou elektronikou, stop/start systémy a dalšími inovacemi je u některých moderních vozů třeba měnit baterii zhruba každé tři roky. Na to, jak vybrat tu správnou a jak se o ni starat tak, aby vydržela, se podíváme v tomto článku. 

 

Podle čeho vybírat?

Rozměry 

Protože prostor v automobilu je omezený, rozměry baterie jsou jedním ze základních parametrů úspěšného výběru. Aby se vám nestalo, že se vám nová baterie do vozidla nevejde, změřte pečlivě hloubku, šířku, výšku a průměr kolíků. Myslete především na to, že příliš velká baterie se nemusí do auta vejít a příliš malá nemusí správně držet. Obecně zde platí přímá úměra, kdy platí, že čím silnější baterie (kapacita), tím větší rozměry. Velikost evropských autobaterií je standardizovaná, celosvětově však nikoliv.  

 

Kapacita 

Nejdůležitějším parametrem úzce souvisejícím s rozměry je kapacita. Udává se v ampérhodinách (Ah) a vyjadřuje, kolik proudu baterie dodá za jednotku času. Tento údaj najdete na výrobním štítku originální baterie. Většině benzínových aut vystačí kapacita 60 až 65 Ah. Pro dieselové motory volíme kapacitu 70 Ah a více. I zde platí přímá úměra. Čím nižší kapacita baterie, tím menší její životnost. O nižší kapacitě, než je ta doporučovaná, opravdu neuvažujte. Může se vám totiž stát, že auto vůbec nenastartuje. Pokud se do auta vejde, je samozřejmě lepší volit větší kapacitu. Absolutně nic tím nezkazíte. 

 

 

Startovací proud 

Startovací proud je udáván v ampérech (A) a říká nám, kolik proudu baterie krátkodobě vydá při nastartování vozidla. Autobaterie se startovacím proudem do cca 550 A se používají většinou pro starší benzínové motory. Dieselové motory jsou o trochu náročnější, vybírejte tedy autobaterie s vyšším startovacím proudem nad 600 A. I v případě proudu byste měli vycházet z údajů uvedených na výrobním štítku původní baterie. Obecně se vyplatí vsadit na baterii s vyšším startovacím proudem a nižší kapacitou, což oceníte hlavně při startování v mrazech. 

 

Další parametry, na které je dobré se zaměřit: 

  • Napětí 
  • Polarita a velikost pólů 
  • Typ elektrolytu 
  • Značka 

 

Jak se o baterii co nejvhodněji starat?

Vybitá baterie minimálně jednou za život potkala každého z nás. Otočíme klíčem a místo obvyklého zvuku startéru se nám dostane pouze tichého cvakání. Takovým situacím se ale dá celkem snadno předejít. Jak se o baterii správně starat tak, aby vás nenechala ve štychu? 

 

Dlouhé trasy

Úplně to nejlepší, co můžete pro baterii ve vašem autě udělat, je jezdit. Často. A dlouhé trasy. Popojížděním po městě svoje vozidlo opravdu nepotěšíte. Krátké trasy bateriím vážně nesvědčí, protože za tak krátkou dobu se motor nestihne zahřát a alternátor nestíhne baterii dobít. Ideálně si proto naordinujte alespoň dvakrát do měsíce delší projížďku, při které auto pořádně protáhnete. Orientační hranicí pro plné dobití baterie je půl hodiny nebo 50 km cesty.

 

Napětí

Pokud vlastníte voltmetr, čas od času změřte napětí. Hodnoty v rozmezí 12,3 – 12,7 V jsou v pořádku, nižší hodnoty nám říkají, že je akumulátor třeba dobít. Naopak hodnota nad 12,9 V značí o přepětí v baterii. V takovém případě se doporučuje zapnout dálková světla, která přepětí vybijí.

 

 

Parkování

Ideálním místem pro parkování je samozřejmě garáž, protože zde teplota nikdy neklesne pod bod mrazu. Pokud však garáž nevlastníte, snažte se alespoň dodržovat doporučení týkající se parkování na ulici. Autobaterii neprospívají mrazivé teploty, ani ostré sluneční paprsky. Obojí značně ovlivňuje životnost baterie. V létě se snažte co nejvíce parkovat ve stínu. Stane-li se, že s autem dlouhodobě nikam nevyrazíte, pak doporučujeme občasné připojení baterie na udržovací nabíječku, která se stará o kondici baterie právě v případech, kdy auto dlouho stojí.

 

Pravidelný servis

Zlatým pravidlem zůstává pravidelná prohlídka a servis autobaterie i auta samotného. Při servisní kontrole vám technik zkontroluje stav baterie a případně pomůže vyřešit jakékoliv problémy s ní spojené. Nicméně i samotná baterie si zaslouží pravidelnou kontrolu, a to ideálně jednou za rok.

 

TIP NA ZÁVĚR: Pro případ nouze by vám v kufru neměly chybět startovací kabely. Speciálně v zimním období se můžou hodit.