Připravte svá kola na novou jarní sezónu
Jaro se pomalu, ale jistě probouzí ze zimního spánku a společně s teplými kabáty budeme v nejbližších týdnech odhazovat i zimní pneumatiky.
Nezáleží na tom, zda se vaše auto po silnici prohání dennodenně nebo jste spíše sváteční řidič. Po zimě, která je pro každé auto náročným obdobím, je třeba věnovat mu zvláštní péči, a to znamená v první řadě přezutí letních pneumatik.
Kdy je ten správný čas?
Jistě dobře víte, že povinnost jezdit na zimních pneumatikách za níže uvedených podmínek platí dle zákona do 31. března. Protože ale zima s odchodem často otálí, je bezpečnější pneumatiky přezout až ve chvíli, kdy se venkovní teplota stabilně pohybuje okolo 7 °C.
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Proč přezouvat na letní?
Ačkoli vám používání letních pneumatik žádný zákon nenařizuje, je ve vašem zájmu je na jaře autu obout. I když pro běžného řidiče vypadají zimní a letní pneumatiky totožně, ve skutečnosti se od sebe diametrálně liší - tvarem vzorku, počtem drážek, dezénovou směsí nebo prořezáním.
Výhody letních pneumatik:
• Lepší jízdní vlastnosti v teplém a suchém počasí.
• Zimní pneumatiky jsou z měkčí směsi. V létě se více zahřívají a jejich povrch se tím značně poškozuje. Současně dochází ke zvyšení spotřeby paliva a opotřebení pneumatik.
• Větší styčná plocha s povrchem vede ke zkrácení brzdné dráhy.
V souvislosti s výběrem pneumatik se velmi často hovoří také o valivém odporu a jeho vlivu na spotřebu paliva. Nízký valivý odpor snižuje spotřebu paliva, ale současně může také snižovat přilnavost pneumatiky k vozovce. Dezén pneumatiky může mít pro malý valivý odpor horší přilnavost k vozovce a odvod vody, čímž se zvyšuje nebezpečí aquaplaningu. Při výběru pneumatik je tak velmi podstatné najít ten nejvhodnější kompromis podle stylu jízdy.
Myslete i na tlak
Než se s přezutými pneumatikami vydáte na silnice, nezapomeňte zkontrolovat tlak. Jejich podhuštění nebo naopak přehuštění může způsobit rychlejší opotřebení, zhoršenou ovladatelnost auta, diskomfort během řízení nebo zkrácení brzdné dráhy.
Jaké hodnoty tlaku pneumatik jsou tedy správné? Ideální je řídit se návodem k obsluze auta nebo plaketou umístěnou ve vašem vozidle. Nejčastěji ji najdete na vnitřní straně krytu nádrže. Pomůže vám však i internet. Existují databáze vozů a jim odpovídajících hodnot tlaků v pneumatikách.
Obecně se tlak u osobních automobilů pohybuje mezi 2,2 až 2,4 baru (tj. 32 až 35 psi).
Ideální je tlak měřit „za studena”. To znamená na vozidle, které nejlépe minimálně tři hodiny nikam nevyjelo a nestojí na přímém letním slunci.
Na závěr malé, ale důležité upozornění. Kromě výměny pneumatik a kontroly tlaku se doporučuje i důkladná revize brzd. Výměna pneumatik je také velmi vhodnou příležitostí pro kontrolu současného stavu brzd a částí zavěšení kol.