Výměna kol - skvělá příležitost pro jejich komplexní kontrolu
ČÁST 1 - Kontrola povrchu kol
Jaro s sebou přineslo nejenom parádní slunečné počasí, ale i pravidelnou událost roku, a to výměnu autokol.
Jejich přehození na letní variantu je však současně i šancí, jak letní, ale i měněná zimní kola z gruntu zkontrolovat. Využijte ji na maximum. Poradíme vám, jak na to.
Důležité kroky před výměnou kola
Chcete-li předejít případným poškozením a problémům, vyplatí se kola nechat vyvážit. A to nandávaná letní kola, na kterých budete brázdit silnice v teplém počasí. Ale samozřejmě i ta zimní, která budou dlouhodobě uskladněna. I u nich se kontrola vyplatí. Budete vědět, že ukládáte kola v naprostém pořádku. Vyvážení totiž dokáže odhalit i oku skryté deformace, například poničení disku a další možné vady.
Kola pod drobnohledem
U obou typů kol, nasazovaných letních, ale i těch ukládaných zimních, zkontrolujte následující části:
- Dezén - sjetý dezén pouze na jedné straně může značit problém s nápravou. V tom případě nechte zkontrolovat geometrii. Sjetá střední část může signalizovat problém s tlakem. A kde najdete jeho správné hodnoty? Na vnitřní straně víčka nádrže nebo na A či B sloupcích karoserie.
- Poškození - samotné pneumatiky pečlivě prohlédněte. Zda se na nich neobjevily boule, praskliny, řezy, odřeniny či v nich není zaražený nějaký předmět.
Zde můžete vidět řez v pneumatice a stářím zpuchřelou pneumatiku.
Pozornost dopřejte i diskům
Zkontrolujte, zda nejsou poškozené, popraskané a zdeformované od děr a obrubníků. Jsou-li v pořádku, tak si rozhodně zaslouží pečlivé vyčištění. Pozornost věnujte i ventilku. Musí dobře těsnit a nesmí být zpuchřelý.
Dosedací plochy k brzdovému kotouči, případně bubnu, řádně očistěte od nepořádku. Využijte, že se komfortně dostanete i k vnitřní straně kola. Prohlédněte, zda disk nezačíná chytat rez. Koroze totiž může ocelové disky výrazně oslabit.
Čas na důležité detaily - šrouby
I ty nejmenší díly, jako jsou šrouby, si zaslouží pečlivou kontrolu. U šroubů prozkoumáváme všechny jejich části. Pečlivě prohlížíme jejich závity, hlavy a dosedací plochy. Nikdy neriskujte a nepoužívejte jakkoli poškozené součástky. Nevhodný šroub může totiž zapříčinit poškození závitu náboje kola. Náboj by musel být vyměněn za nový, a to včetně ložiska kola.
Při utahování šroubů rozhodně uberte na síle. Šrouby nedotahujte úplně “nadoraz”. Ale vždy na předepsaný moment. Pokud jste majitelem vozu ŠKODA, pak dotahujte téměř u všech modelů na 120 Nm. Pokud však hrdě vlastníte model CITIGO, pak pro vás platí nižší hodnota, a to 110 Nm.
V prvním článku ze série výměny kol jako skvělé příležitosti pro komplexní kontrolu kol jsme se věnovali prozatím tomu, proč je vhodné nechat kola vyvážit. A co všechno zkontrolovat na samotných pneumatikách, discích a drobných šroubech. Nenechte si ujít následující pokračování, ve kterém vám prozradíme, jaké další díly se při výměně rozhodně vyplatí zkontrolovat.