Klíč k šifře pana Škody
Chtěli jste si vyhledat náhradní díl v katalogu Škoda, ale narazili jste na tajuplný kódovací systém, ve kterém se nevyznáte? Máme pro vás skvělou zprávu.
Prolomili jsme škodováckou enigmu a výsledek si nechceme nechat pro sebe. Na této stránce naleznete užitečnou legendu, která vám ve vašem hledání pomůže.
A poradíme i těm, kteří číslo hledaného dílu znají...
Škodovácké kódování si ukážeme na příkladu předního nárazníku k Octavii II facelift, který naleznete pod označením:
1Z0 807 221 M
Nyní si rozebereme jednotlivé části kódu:
- 1U/1J – Octavia I
- 1Z/1K – Octavia II
- 5E – Octavia III
- 6Y/6Q – Fabia I
- 5J – Fabia II
- 6R – Fabia II facelift
- 6V – Fabia III
- 5J7 – Roomster
- 5JJ/5JA/5JB– Rapid
- 3U/3B – Superb I
- 3T – Superb II
- 3V – Superb III
- 5L – Yeti
- 1S – Citigo
- 038, 03G, 036... označuje díly, prolínající se celým koncernem. Jedná se zejména o mechanické díly, které se používají v různých modelech.
- 0 – stejné pro všechny varianty
- 1 – pouze pro levostranné
- 2 – pouze pro pravostranné
- 5 – liftback / hatchback
- 7 – např Roomster
- 9 - kombi
Znáte číslo dílu, který hledáte? Jednoduše jej zadejte do našeho vyhledávače
V našem e-shopu je originální číslo dílu shodné s kódem produktu. Pokud tedy znáte číslo dílu, který hledáte, zadejte jednoduše toto číslo do vyhledavače na stránce e-shopu. Pokud máme díl k dispozici, zobrazí se. V opačném případě jej můžete uvést do poptávky.
Číslo dílu se uvádí na každé součástce, která lze objednat samostatně. Toto číslo najdete na štítku, je vyraženo, vyryto nebo se jedná o obtisk z formy.
Pokud je díl součástí většího celku, číslo nemá a musí se objednat celek. Například ze servomotorku nelze objednat kolečko z ozubeného převodu a musí se objednat celý servomotorek.
Každý díl má své jedinečné číslo. Pokud jsou čísla na dílu stejná, jedná se tedy o naprosto identické díly. Je-li na díle provedena změna, je mu změněno i číslo nebo koncové písmeno.
Šotek se najde všude
Výjimka potvrzuje pravidlo. Některé díly jsou mezi sebou záměnné. Nejsou identické, ale dají se zaměňovat. Například když je u dílu provedena modernizace nebo modifikace. Číslo dílu je pozměněno, a přece je záměnné s předchozím modelem. V tomto případě se tedy hledají tzv. náhrady (záměny).
Je to způsobeno tím, že se díly nevyrábějí 10 let beze změny, ale upravuje se výroba, pozměňuje se materiály, technologie, zkrátka se vychytávají mouchy.
Příklad je třeba klimakompresor pro Octavii II. Škoda má pro tento díl několik výrobců, z nichž každý klimakompresor upravil podle svého a následně upravil číslo dílu. A přece jsou skoro všechny kompresory záměnné, dokonce se používají i do jiných modelů Škoda.